En hälsning från Lisa.

Hej på er alla ljuvliga garningar!
Vilka dagar vi hade på Härjarö! Höstluften, ljuset, garnerna, skratten! Jag hade verkligen en helt ljuvlig vistelse på Tor med er alla! Extra tack till mina workshopdeltagare som med entusiasm och många skratt fyllde även mig med sin energi! Dessutom har flera hört av sig eller sa till mig på plats att ni tyckte om mina mönster som fanns i kompendiet – dels mössan Bjomal och dels scarfen Stack. TACK för det, det värmer.

Men… jag kryper till korset och erkänner mina fel. Det finns en otydlighet och klantighet i mönstret till Bjomal som jag tänkte få rätta till.

Mönstret på mössan med flätan kom till som bonusprodukt av min kurs i flätstickning som jag hållit här och var i landet senaste året. Det gör att beskrivningarna till diagrammet i början fanns beskrivna på flera sidor i ett kurskompendium, och när jag lyfte mönstret ur kurskompendiet har jag slarvat.

Två av symbolerna säger jag att de betyder ”håll 2m på hjälpsticka bakom arbetet, 2r, 2r från hjälpsticka” respektive ”håll 2m på hjälpsticka framför arbetet, 2r, 2r från hjälpsticka”. Det stämmer förvisso, men i vissa fall ska maskorna från hjälpstickan stickas aviga! Dvs, jag har förenklat lite för mycket. Om maskorna du satte på hjälpstickan var aviga, ska de stickas aviga även FRÅN hjälpstickan. Det går även att se på varvet efter om maskorna ska vara aviga eller inte. Jag ber så mycket om ursäkt för min otydlighet, men hoppas ni tycker om mig och flätmössan ändå! 😉

Hoppas vi ses på fler Siv och Tor och stickfester framöver!
Kram
visalisa

20121014-230253.jpg

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

