Janette Millbom som är workshopledare på Tor utökar vår repertoar

Varför nöja sig?

När man sitter där i sin mjuka sköna soffa, kanske med en god kopp te
framför sig, eller en spinnande katt bredvid sig, och stickar på ett litet
projekt, kanske är det en bebiskofta eller ett par strumpor, är det inte
ofta så, att den där mysiga stämningen och den meditativa aktiviteten, gör
att du gör som du alltid har gjort? Du avmaskar som du alltid har gjort, du
fäster trådar och gör knapphål som du alltid har gjort. Och varför? Jo, för
att det är rätt soft, eller hur?

Var sak har sin tid, tänker jag. När jag sitter där i soffan gör jag
nämligen samma sak. Det som är lättast. Man får ju bestämma vad målet med
ens handarbete är liksom 😉 Men däremellan tycker jag det är väldigt roligt
att utöka min arsenal med fler tekniker. Lära mig tjugo sätt att göra
knapphål, maska av med stickor, nål eller virknål, sticka flätor utan
flätsticka, ja det finns ju så mycket att lära sig!! Så när jag sitter där
i soffan sedan, kan jag nöja mig med att välja mellan de fem tekniker jag
kan utantill. Vet jag att det skulle vara värt det kanske jag lägger undan
sticket och lär mig något nytt innan jag plockar upp den igen.

 

 

 

Så varför nöja sig? Visst, det kan bli fint och gott nog med de
traditionella sätten att sticka, och ibland är det just de sätten som
faktiskt _är_ bäst. Kanske finns det ett annat sätt dock, som är både
smidigare att genomföra och ger snyggare resultat. Möjligtvis tar längre
tid men blir o så funktionellt och rätt snyggt med. Det finns en tid att
bara sitta och sticka och njuta, och det finns en tid att förkovra sig i
nya tekniker. Ett bra tillfälle att göra det är att deltaga i Maska av,
maska på på årets första Tor!

Janette Millbom

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

