Här kommer ett par ord från Kerstin Lindh som är workshopledare på Tor.

Hej!

Jag heter Kerstin Lindh, och ni kommer att träffa mig på Tor. De flesta av er känner mig inte, så jag tänkte berätta lite om mitt stickliv.

Min syster, som är fyra år äldre än jag, lärde mig sticka när jag var sju år. Vår mor gick på textilinstitutet i Borås, och är jätteduktig på att sy kläder och väskor, och på att återbruka. Men stickning är inte riktigt hennes grej, så där fick storasyster göra en insats.

Jag minns kampen med stickorna, hur akrylgarnet gnisslade och hur frustrerad jag var.

Så stickorna lades åt sidan.

Skolslöjden var en pina. Alla skulle göra likadant, men jag ville ju göra på mitt eget sätt, efter mitt eget huvud. Varje arbete vi gjorde betygsattes var för sig och jag radade upp 2:a efter 2:a. Tills vi en dag fick en uppgift att själva rita ett mönster, som vi sedan skulle brodera. Alla andra ritade blommor, jag gjorde en abstrakt komposition i blått och orange. Den fick jag 5:a för. Men slutbetyget blev i alla fall en 2:a.

Så gick jag ut grundskolan, och äntligen slapp jag syfröknarna som hängde över axeln och pekade på hur jag skulle göra. Då kom lusten att skapa med textil tillbaks. Jag gick ut löst med att sticka en randig tröja i raka stycken i rätstickning. Gult, rött, grönt, blått. Och gissa om jag använde den!

Men garnet var billigt och tröjan lite löst stickad.

Den växte. Och växte.

Flera gånger sydde jag sicksacksöm på maskin tvärs över tröjan och klippte av. (Så när jag ett antal år senare. stickade min första kofta på rundsticka visste jag redan hur man skulle göra!) Tyvärr finns inte den tröjan kvar, men den varade länge på flera sätt…

Efter den tröjan fick jag blodad tand. På den tiden prenumererade vi på Femina. Det här var på mitten av sjuttiotalet. I varje nummer fanns ett stickmönster, ofta lite mer avancerat.  Jag förälskade mig i en tröja, där framstycket var helt mönsterstickat i fyra eller fem färger och resten var randigt. Min mor bara skakade på huvudet. Hon trodde nog att jag aldrig skulle bli färdig med en sådan tålamodskrävande stickning, men jag drev igenom garnköp, och jag fixade det! Tyvärr finns inte den tröjan heller kvar. Jag använde den själv i ett antal år, sedan fick min kusin den.

Och sedan har det bara fortsatt.

När jag läste på högskola, satt vi flera i rad och stickade på föreläsningarna. I början tyckte nog våra föreläsare att det var lite konstigt, men när de insåg att vi hela tiden lyssnade och följde med, tyckte de att det var helt i sin ordning. Föreläsaren i statistik hade väldigt roligt åt våra ”stickprov”. Det blev ett antal tröjor där mycken kunskap i allehanda ämnen blev instickad.
Och nu då?

Jag stickar fortfarande. Jag stickar mycket. Framför allt så stickar jag med lust. Att öppna garnskåpet, ta ut ett par nystan, fundera lite, ta ut ett par andra, börja sticka utan att egentligen veta vad det ska bli. Kan det bli bättre?

Eller så finns det från början en idé som jag försöker omsätta i praktiken. Inte alltid så lätt, slutresultatet kan skilja sig mycket från ursprungsidén.

Eller att hitta ett par gamla slitna vantar i lådan och klura ut hur de är stickade, och så sticka nya.

(Mönstret finns förresten här: http://alalindh.blogspot.se/2011/11/beskrivning-mormorsvantar.html)

Och dessemellan vilar jag händerna med en vacker stickning efter någons annan mönster.

På Tor kommer jag att ha två sinsemellan väldigt olika workshops. Den ena om flätmönster där avig- och rätsida ser likadana ut. Den andra om att våga använda färg i nya banor. Men i båda fallen vill jag förmedla den lust som själva skapandet med garn innebär, utan tvång, men med mycket glädje. Till sist en liten aptitretare i bildformat inför Tor …

alalindh.blogspot.com

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

